SISTEM
SOSIAL MELAYU
Oleh:
Hani Apri Miga dan Yulfiani
- Pendahuluan
Sebagaimana
yang telah dijelaskan sebelumnya kemunculan dan perkembangan tamadun manusia
terjadi secara bertahap mengikuti fase kemajuan yang dialami oleh manusia itu
sendiri. Selanjutnya untuk mengetahui ciri-ciri tamadun yang berkembang di
masyarakat tidak terlepas dari adanya bukti nyata yang ada di tengah kehidupan
masyarakat. Bukti nyatayang dimaksud adalah perubahan yang terjadi dalam
kehidupan masyarakat dari yang tidak ada menjadi ada, dar yang sedikit menjadi
banyak, dari kelompok kecil menjadi kelompok besar.
Untuk
mengetahui ciri-ciri tamadun Melayu, maka hal-hal yang berkaitan dengan
ciri-ciri sebuah tamadun yang ada masyarakat perlu diketahui terlebih dahulu.
Berkaitan dengan hal tersebut, maka tamadun Melayu secara bertahap telah
mengalami perubahan berdasarkan yang mempengaruhinya mulai dari
animisme-dinamisme kemudian Hindu-Budha. Masing-masing zaman tersebut akan
melahirkan pula tamadun yang sesuai dengan apa yang mempengaruhinya.[1]
Adapun bentuk dan ciri-ciri tamadun Melayu secara umum dapat dilihat dari
tempat tinggal, pusat keramaian, pemerintahan, organi maka tamadun Melayu sasi
sosial dan lain-lain.
1.
Organisasi
Sosial Kemasyarakatan
Salah
satu ciri masyarakat yang bertamadun adalah adanya stratifikasi sosial.
Organisasi sosial yang dimaksud berdasarkan pembagian anggota kepada beberapa lapisan sosial yang mempunyai
perbedaan dari segi kekuasaan, kekayaan, gaya hidup, pekerjaan dan sebagainya.
Hal ini sesuai dengan pandangan Turmin yang mengatakan bahwa organisasi sosial
adalah penyusunan kelompok masyarakat dalam satu lapisan kedudukan yang berbeda
dari segi kekuasaan, harta,penilaian sosial dan kepauasan rohani.
Masyarakat
Melayu hidup berkelompok-kelompok berdasarkan keakrabatan dan kekeluargaan.
Dengan demikian, terdapat sistem sosial yang berdasarkan asas kekeluargan
sehingga apabila terjadi suatu pekerjaan besar seperti helat, pesta dan
keramaian, maka masyarakat akan melakukannya dengan suka rela tanpa ada gaji
atau upah. Masyarakat Melayu bergotong royong bersama-sama dalam menghadapi
pekerjaan-pekerjaan sosial kemasyarakatan.
- Sistem kekeluargaan dan perkawinan
Dari segi
kekeluargaan, masyarakat Melayu dibagikan kepada dua kelompok:
- Menerapkan sistem kekeluargaan dwisisi (bilateral)
- Menerapkan sistem kekeluargaan nasab ibu (matrilineal), yang digunakan oleh orang Minangkabau Malaysia.
Tetapi
disebabkan kedua-dua kelompok tersebut menganut agama Islam, maka sistem
kekeluargaan Melayu itu banyak dipengaruhi oleh sistem kekeluargaan Islam.
Orang Melayu
melakukan perkawinan monogami dan poligami. Bentuk perkawinan endogami (pipit
sama pipit, enggang sama enggang), eksogami juga terjadi, malah di sebagian
tempat diutamakan. Perkawinan campur juga ada. Semua perkawinan Melayu
dijalankan mengikut peraturan dan undang-undang perkawinan Islam (Mazhab
Syafi'i). [2]
- Identiti Masyarakat Melayu
Sebagai
individu setiap orang mempunyai identiti sendiri yang membedakan dirinya
daripada individu-individu lain dalam masyarakatnya. Seorang itu dapat membina
image atau identiti diri dengan berbagai cara berasaskan kemampuan
masing-masing. Pengenalan diri yang berasaskan identiti boleh diteliti kepada
pakaian, gaya perlakuan, suaranya, cara berjalan, dan berbagai perkara.
Masyarakat
membina identiti berasaskan berbagai-bagai aspek kehidupan, termasuk aspek
sosial dan budaya. Dengan berbagai-bagai aspek kehidupan itu secara keseluruhan
dalam konteks yang lebih luas masyarakat itu membina identiti.Antara aspek atau
sistem yang memberikan sumbangan kepada pembinaan identiti itu adalah seperti:
1. Kekeluargaan
dan perkawinan – termasuk dalam menyusur galur keturunan.
2. Sistem
sosial – struktur sosial, meliputi aspek hiraki sosial, status sosial – tradisi
dan moden.
3. Sistem
kepimpinan dan politik – kedudukan pemimpin.
4. Agama dan
kepercayaan – termasuk simbol/lambang yang berkaitan seperti masjid.
5. Sistem
ekonomi – termasuk demografi. Kegiatan cari makan, budaya kerja dan sebagainya.
Penempatan kampung – bandar.
6. Simbol
status/kelas sosial. Kekayaan, kekuasaan.
7. Pakaian,
makanan.
Berasaskan
identiti budaya pula termasuklah nilai dan norma sosial, adat, dan seumpamanya,
atau dalam konteks visual dan bukan kebendaan.Melihat kepada perkara-perkara
yang diterangkan di atas itu, identiti masyarakat dan budaya itu meliputi
keseluruhan aspek kehidupan masyarakat.
Pandangan Orang Luar tentang Orang
Melayu
Isabella
Bird, (The Golden Chersonese, Oxford University Press) seorang pengembara
Inggeris telah menceritakan tentang orang Melayu Perak semasa beliau melawat
negeri itu pada abad ke 19. Beliau menerangkan orang Melayu tinggal di kampung
menumpukan kepada pekerjaan bertani dan menangkap ikan. Mereka tidak suka
tinggal di bandar. Rumah dan perkampungan mereka di tepi hutan dan di tepi
sungai. Mereka suka kebebasan untuk bergerak. Rumah mereka dibina agak
berjauhan antara satu dengan yang lain. Rumah dibina di atas tiang, dinding
rumah diperbuat dari kayu yang telah diketam, bumbung rumah dari daun nipah
yang disirat. Bumbung rumah agak tinggi dan curam. Rumah orang miskin dan orang
kaya tidak jauh berbeda, kecuali tangga rumah orang miskin dibina dari kayu dan
rumah orang kaya dari batu. Rumah mereka tidak banyak ruang, didapati ruang tamu
juga digunakan sebagai tempat tidur. Dalam rumah tidak banyak perabot. Tikar
digunakan sebagai tempat duduk. Lantai rumah pula dipasang renggang supaya
udara dapat beredar ke dalam rumah dan sampah dan sisa makanan boleh disapu ke
bawah rumah tuntuk dimakan oleh ayam. Pada waktu malam nyamuk di keliling dapat
dihalau dengan memasang unggun api di bawah rumah.
Seterusnya Bird juga menerangkan lelaki Melayu
bersifat pendiam, cemburu, curiga dan pembelot. Perempuan pula berbadan kecil,
pembersih dan bergiat dalam aktiviti ekonomi seperti menganyam tikar dan bakul.
Pakaian mereka dari sutera atau kain kapas yang menutup bahagian lutut hingga
leher. Rupa paras Melayu berkulit sawo matang, kening mereka rendah, tulang
pipi tinggi, hidung leper, mulut lebar dengan bibir tebal. Rambut hitam
berkilat dan rambut perempuan pula disiput.
Perempuan
Melayu dikatakan malas bekerja, hasil jualan tikar dan buahan mereka membeli
kain baju. Perempuan suka memakai sarung berwarna merah dan berjalur-jalur.
Baju kebaya dikenakan kerongsang yang diperbuat dari perak, emas atau permata.
Sanggul rambut atau siput rambut disematkan pin sanggul. Kain yang dipakai
perempuan diikat dengan tali pinggang yang diperbuat dari perak atau emas
bertatahkan permata. Bagi lelaki pula memakai sarung dan baju Melayu dan di
kepala mereka memakai destar.
Undang-undang
mereka adalah berteraskan undang-undang Islam. Bird juga memetik pendapat
seorang pegawai Inggeris yang bernama Capt. Shaw, yang menyatakan orang Melayu
itu lembut, halus, lurus dan peramah, serta mementingkan harga diri. Mereka
sensitif dan sanggup membunuh untuk menjaga dan mempertahankan harga diri dan
keluarga. Mereka beragama Islam dan cita-cita utama mereka ialah untuk
menunaikan haji ke Mekah. Ada di kalangan mereka yang telah ke Mekah beberapa
kali. Di sekeliling rumah ditanam dengan pokok buahan seperti nangka, durian,
sukun, mangga, pisang dan lain-lain. Mereka menghabiskan masa dengan mendengar
muzik, cerita atau mengadakan ritual keagamaan. Setiap masjid ada kariahnya dan
setiap kariah terdapat 44 buah rumah. Kalau ada kampung yang hendak membina
masjidnya sendiri mesti ada 44 buah rumah. Hal-hal ugama diserahkan kepada Imam
yang juga melaksanakan tugas-tugas berkaitan perkahwinan dan kematian. Kenduri
sering diadakan seperti pada masa kelahiran, memotong jambul, perkhatanan dan
perkahwinan. Dan pada waktu kenduri ini lazimnya disembelih kerbau.
Dari segi
kepercayaan, orang Melayu amat percaya kepada hantu, pawang, bomoh dan
tanda-tanda baik-buruk. Sebagai contoh, orang Melayu percaya adanya hantu,
harimau jadi-jadian dan sebagainya. Orang Melayu juga percaya kepada keujudan
pelesit, polong dan lain-lain. Burung pungguk dikatakan burung hantu.
Penanggalan pula dalam bentuk wanita, kepalanya boleh ditanggalkan dan
meninggalkan badan untuk pergi mencari darah perempuan yang baru bersalin.
Orang Melayu juga percaya kesan azimat yang dipakai pada badan mereka. Bagi
Bird, yang paling penting untuk menjelaskan identiti orang Melayu ialah keris
dan konsep amuk. Keris dilihat sebagai senjata dan simbol diri atau kejantanan
lelaki Melayu. Amuk juga dikaitkan dengan hargadiri. Orang mengamuk sekiranya
harga dirinya dicemuh atau diperendahkan, ataupun dirinya dan keluarganya
diaibkan. Mereka mengamuk kerana pandangan mereka menjadi gelap dan tidak tahan
menanggung malu dan celaan tersebut.[3]
[1]Ellya Roza, Islam dan Tamadun Melayu, Pekanbaru :
Daulat Riau, 2013, hal.92-93.
[2]http://id.wikipedia.org/wiki/Masyarakat_Melayu_di_Malaysia
[3]http://identiti_ Masyarakat_Melayu:
Mendaulatkan _Martabat_bangsa
Tidak ada komentar:
Posting Komentar